І сьогодні мало хто з пересічних рівнян розуміє, в чому суть можливої політреформи в цілому і перерозподілу повноважень між різними гілками влади, зокрема, про які говориться вже третій рік. Натомість перші люди області вже почали ту реформу приміряти до себе — голова облради Олександр Данильчук намагається свої сфери керівництва розширити, а голова облдержадміністрації Віктор Матчук своєю владою поступатися йому не збирається. І нехай би собі й далі тихо визначалися з тими повноваженнями, якби від протистояння між ними не ризикувала постраждати вся Рівенщина. Йдеться про загрозу втратити 21 мільйон 200 тисяч гривень субвенції з державного бюджету на соціально-економічний розвиток області.
Про те, що стосунки між двома головами погіршилися, стало зрозуміло у вівторок під час спільного засідання трьох депутатських комісій облради. Присутній на засіданні Олександр Данильчук з різного приводу декілька разів кидав репліки про те, що облдержадміністрація перевищує свої повноваження і не виконує завдання, які їй доручила обласна рада, а потім згадав особисто Віктора Матчука. — Матчук порушив закон, — доводив п Данильчук. — Він самовільно підписав і подав на Київ перелік об’єктів, які в цьому році мають фінансуватися за рахунок субвенції з державного бюджету. Отож із 21 мільйона гривень загальної суми субвенції лише 13 мільйонів має піти на фінансування тих об’єктів, які затвердили депутати обласної ради. — Хотів би, щоб матеріали цієї справи голова облради передав у прокуратуру, — додав депутат і начальник обласного управління ВАТ «Державний ощадний банк» Анатолій Озімковський. На цю пропозицію члени комісій не пристали, а вирішили без попереднього узгодження винести питання на сесію облради. — Облдержадміністрація не хоче визнавати цей список, а наполягає на фінансуванні об’єктів зі свого переліку, доводячи, що в іншому випадку грошей взагалі не буде жодних, бо, мовляв, депутати Верховної Ради з Рівенщини голосували саме за поданий обладміністрацією перелік, — розповідає костопільчанин Микола Кучерук, однопартієць по БЮТ Данильчука і Озімковського. — Але ж, згідно з законом, субвенція розподіляється тільки обласною радою — це виключно наша компетенція. І ми визначилися конкретно з об’єктами, де школу будувати, де лікарню, де село газифікувати. Був також затверджений принцип, що 30% субвенції йде на пріоритетний розвиток, а решта, залежно від чисельності населення, розподіляється по районах, щоб господар кожного з них міг гарантовано розраховувати на певну суму, скажімо, на один мільйон гривень. За переліком об’єктів від ОДА про такий принцип розподілу вже не йдеться. Найбільше грошей перепадає Рокитнівському району. Бо, виявляється, хтось є ближчий до розподілу. Але ж якщо деякі народні депутати щось хочуть зробити для близького району, нехай би окремим рядком у бюджеті необхідні кошти передбачили. Голова облдержадміністрації Віктор Матчук звинувачення членів фракції БЮТ розцінює як звичайні емоції: — Одразу хочу акцентувати увагу на тому, що згідно з Законом України про місцеві державні адміністрації ми аж ніяк не є виконавчим органом обласної ради. Наші завдання — забезпечувати виконання Конституції, законів, актів Президента України, Кабміну, інших органів виконавчої влади вищого рівня. А що стосується органів місцевого самоврядування, то ми повинні з ними лише взаємодіяти, а не бути їхніми сліпими виконавцями. Щодо субвенції. Якщо коротко, то насправді хронологія така. 14 лютого постановою Кабінету Міністрів України був затверджений порядок використання в цьому році субвенцій з державного бюджету. Відповідно до вимог цього порядку саме обласна адміністрація мала сформувати перелік об’єктів для фінансування та подати цей документ не пізніше як у двотижневий термін на затвердження в Мінбуд, Мінекономіки і Мінфін. РОДА, як дисциплінований та відповідальний орган, розуміючи, що неподання вчасно переліку об’єктів з повним комплектом документів могло призвести до втрати коштів, відправила перелік об’єктів у Київ 26 лютого, на 13-й день. Окрім того, ми направили перелік для ознайомлення обласній раді. Після того як з обласної ради надійшло побажання щодо окремих змін, ми спільно відкоригувати перелік, приблизно на одну третину. І вже за двома підписами, моїм і п. Данильчука, відправили на Київ. Щоправда, було це вже 23 квітня, через два місяці після того, як минув передбачений термін. До речі, цей другий перелік об’єктів до цього часу не затверджений облрадою, лише в цю п’ятницю він виноситься на обговорення і, можливо, буде затверджений. Якщо так, ми звернемось до Мінбуду з проханням врахувати зміни. Бо поки міністерство не зробить коригування переліку, казначейство просто не пропустить гроші. А загалом з боку РОДА немає жодних заперечень щодо другого варіанту переліку. Найважливіші об’єкти є в обох переліках. Якщо говорити по грошах, то 13 з 21 мільйонів гривень збігаються. Щодо розподілу субвенції пропорційно між районами, залежно від кількості населення. Ні в першому, ні в другому варіанті перелік за таким принципом не складався, і правильно. Як на мене — це було б цілковите дилетантство. Бо в області є 16 районів і 4 міста обласного підпорядкування, і кожен з них отримав би лише по мільйону. А як тоді бути зі школою в Зарічному, на будівництво лише першої черги якої потрібно сім з половиною мільйонів гривень? Як бути з Острогом, який не має пологового будинку, а щоб переобладнати під нього іншу будівлю, потрібно 2 млн. грн.? Де брати гроші на будівництво центральної районної лікарні в Рокитному? Тому правильніше визначити пріоритети і сконцентрувати кошти на найважливіших об’єктах, які потрібні на Рівенщині. Про народних депутатів. На етапі формування бюджету-2007 народні депутати Верховної Ради від Рівенської області, а тоді їх було двоє, дуже активно попрацювали і вибили для області 21 мільйон гривень. Тоді як, скажімо, Тернопільська область має отримати лише 7 мільйонів, Волинська — 17 мільйонів. І попри те, що ці депутати з Партії регіонів, я за це їм вдячний. І на закінчення — щодо протистояння, яке начебто існує між мною і п.Данильчуком. Думаю, справа лише в надмірній емоційності Олександра Юрійовича. Бо одразу після закінчення засідання комісій в його кабінеті відбулося координаційне засідання двох фракцій обласної ради — БЮТ і «Нашої України». На цьому засіданні ми обговорили всі питання порядку денного сесії, щоб визначитися зі спільними позиціями. Бо ж не становить таємниці, що наші дві фракції мають змогу провести через сесію будь-яке рішення. Ми обговорили всі питання, без жодних емоційних висловлювань, без взаємних звинувачень. Чи не тому, що там вже не було журналістів, не було інших депутатів. І все ж, порівнявши два переліки, не можна не помітити, що народні депутати, вибиваючи субвенцію для Рівенщини, особливо подбали про не байдужий їм Рокитнівський район. У переліку ОДА, який вони підтримали, передбачається щонайменше 6 мільйонів гривень витратити на реконструкцію шкіл у чотирьох селах і будівництво терапевтичного корпусу райлікарні. Тоді як у переліку, відкоригованому депутатами облради Рокитнівського району, дістається лише 760 тисяч гривень на реконструкцію школи у с. Вежиця. Невже так постарались для земляків депутати Верховної Ради п. Сулковський та п. Берташ, які народилися на Рокитнівщині, та п.Кічатий, який там свого часу працював?!