Неякісні товари на прилавках магазинів та ринків, про які постійно нагадують працівники управління захисту прав споживачів, оперуючи результатами своїх перевірок, зазвичай так і залишаються поза увагою пересічних споживачів, доки хтось з них особисто не опечеться на придбаному фальсифікаті. Власне, так сталось і з нашим кореспондентом, який, придбавши в магазині «Ера», що на вул. Відінській, банку неякісної тушонки, звернувся до управління за захистом своїх прав, таким чином ставши свідком перевірки торговельного закладу.
Навіть собаки не хочуть магазинної тушонки До обласного управління захисту прав споживачів, яке розташоване на вул.С.Петлюри, майже щодня звертаються рівняни, які були в тій чи іншій мірі обдурені не зовсім чесними підприємцями. До того ж, коло звернень досить велике — починаючи від підсунутого на ринку маргарину з етикеткою масла «Селянське» і закінчуючи неякісними комунальними послугами. Моє звернення також не залишилось без уваги. Доки я писав скаргу, заступник начальника управління Василь Карпенчук розповів, що подібні звернення від споживачів щодо неякісних консервів трапляються дуже часто. Основна проблема полягає в тому, що вміст банок не відповідає інгредієнтам, які зазначені на їхніх етикетках. Пан Карпенчук пригадав випадок, коли перед полюванням купив кілька банок тушонки, яку навіть його собака не хотів їсти, тому довелося її викинути. Коли всі документи були оформлені, Василь Карпенчук запропонував мені разом з головним спеціалістом їхнього управління Валентиною Буняк і ще одним працівником — Сергієм Кухарчуком поїхати до магазину «Ера» і на власні очі побачити ввесь процес перевірки торговельного закладу.
Якісної ковбаси на ринках немає Дорогою до магазину головний спеціаліст розповіла, що прилавки ринків, магазинів, а інколи навіть супермаркетів перенасичені неякісними продуктами. Особливо збільшилася їхня кількість напередодні новорічних свят, коли покупці масово закуповували продовольство. — Проведені нами перевірки, — каже пані Валентина, — показали, що на прилавках торговельних закладів майже немає якісної ковбасної продукції, що відповідала б усім встановленим стандартам. В одній завищена вологість, в іншій міститься багато різних харчових добавок. Не менш сумнівна якість і польського курячого фаршу, брикети якого сьогодні можна побачити ледь не в кожному магазині. Ми звичайно вилучаємо такий товар, штрафуємо підприємців, але… Ніби підсумовуючи все раніше сказане, п. Валентина додала, що найкраще купувати натуральні продукти — шматок м’яса чи сала. Принаймні в такому випадку ти бачиш, що вживатимеш у їжу.
Перевірка по повній програмі В магазині ми підійшли до прилавку ковбасного відділу і п.Валентина попросила продавця зважити триста грамів сардельок. Подивившись на вагу, перевіряюча показала посвідчення і попросила попередити адміністрацію торговельного закладу про перевірку. Представників адміністрації на той час не виявилось, але старший продавець пані Лариса запропонувала нам пройти в кабінет. Протягом кількох годин вибірково було перевірено майже всі види товарів, що були на прилавку магазину, переважено всі хлібобулочні вироби, тістечка, перевірено терміни реалізації товарів і всі необхідні документи. Якихось особливих порушень працівники управління захисту прав споживачів у магазині не виявили — на цінниках деяких товарів не було зазначено назви виробника, а строки придатності деяких товарів закінчилися декілька днів тому. Тим часом у магазин приїхала власниця, якій пані Валентина розповіла, що причиною перевірки стала скарга на неякісну тушонку, яку реалізовують у магазині, на що та, посміявшись, зазначила: покупці дуже наївні, якщо сподіваються за шість гривень придбати півлітрову банку яловичини. Після чого додала, що особисто вона, якщо і купує м’ясні вироби, зокрема ковбасу, то бере її не дешевше, ніж за 20 гривень, бо все, що дешевше, то сурогат. Перевірка завершена, акти складені, призначено день, коли буде розглядатися скарга.
Замість яловичини — соя Наступного дня вже були відомі результати аналізів. Заступник начальника управління Василь Карпенчук розповів, що у півлітровій банці замість м’яса була натуральна соя. Отож цей товар було знято з реалізації, власника магазину оштрафовано, до виробника, який знаходиться в м. Бровари під Києвом, також буде застосовано фінансову санкцію. А покупець-скаржник має підстави звернутись до власника магазину про відшкодування завданих збитків. Загалом, як розповів заступник начальника управління захисту прав споживачів Василь Карпенчук, впродовж минулого року до них звернулося понад півтори тисячі рівнян. Більшість з цих скарг, а саме 1280, було розглянуто на користь споживачів. Решта з них не підтвердилася. Протягом року за неякісні товари і надані послуги громадянам було повернуто майже 200 тисяч гривень. Близько півтисячі суб’єктів підприємницької діяльності було притягнуто до адміністративної відповідальності.