Протягом п’яти століть незмінною ідеологемою російської державності є доктрина “Москва – Третій Рим”. Її автор – псковський чернець Філофей, котрий вперше оприлюднив це твердження у посланні до великого князя московського Василя ІІІ Івановича (1505-1533 рр.).
Суть цієї доктрини в тому, що “вся христианская царства придоша в конец и снидоша во едино царство нашего государя, по пророческим книгам, то есть Ромейское царство: два убо Рима падоша, а третий стоит, а четвертому не бити”. Тобто, після падіння Західної Римської імперії в 476 р. і Візантії у 1453 р., Московія перебрала на себе месіанську роль “Нового Риму” з метою “об’єднати” усі християнські держави під владою “московского государя”. Зауважмо, що дана доктрина виникла не на пустому місті, адже великий князь Василь ІІІ Іванович був сином візантійської принцеси Софії Палеолог. Саме тому Філофей вважав його наступником римських та візантійських імператорів. Проте недоречно називати Московію “Третім Римом”, оскільки цілий ряд історичних фактів спростовують цей міф.
1. Короткостроковий династичний зв’язок Московії з Візантією остаточно перервався зі смертю онука Василя ІІІ Івановича – московського царя Федора Івановича в 1598 р., через те що останній не залишив нащадків.
2. Візантія або Східна Римська імперія виникла внаслідок поділу Римської імперії в 395 р. Московія ж ніколи не входила до складу Візантії, не була її васалом і тому не може вважатися правонаступницею “Другого Риму”.
З. Жоден із московських великих князів, царів та російських імператорів не володів титулом “імператор римлян”. Однак цей титул, у різних формах, свого часу використовували візантійські імператори та володарі Франкської імперії. Згодом він став головним титулом імператорів “Священної Римської імперії” (962-1806 рр.). Відомо, що після завоювання Візантії османський султан Мехмед ІІ присвоїв собі схожий титул “Кайсар-і Рум” – “Цезар Риму”. Але в “московских государей” подібний титул так і не з’явився.
4. Росіяни часто наголошують на тому, що після падіння Візантії Росія досить довго залишалася єдиною православною державою в світі. Та вони вже напевно забули, що Константинопольський патріархат у сер. XV ст. не визнав автокефалію т.зв. “Московської митрополії” і виключив її з орбіти світового православ’я аж до 1589 р. Крім того, у XIX-XX ст. виникли нові православні держави – Греція, Сербія, Румунія, Болгарія, Кіпр, Грузія та Україна, які остаточно позбавили Росію права на гегемонію у православному світі.
Отже, доктрина “Москва – Третій Рим” – це просто плід уяви псковського ченця Філофея, який немає жодного історичного підґрунтя.
Автор: політолог Тарас Бараболя