У Радивилівському районі вже кілька років діє, на перший погляд, цілком абсурдна система роботи «швидкої». Хворих з сіл забирає одне авто, а на трасі Київ-Чоп їх перевантажують в інше. На «машину» з Радивилова, нарікають селяни, часто на трасі доводиться чекати до години, а то й довше, що цілком нівелює означення самого терміну «екстрена меддопомога». Місцеві нарікають, що до цього, мовляв, призвела медична реформа. Насправді ж зовсім не так. «Радивилівська система» - наслідок довготривалого недофінансування медицини.
Не везе людей по трасі автомобіль з підстанції, що у селі Зарічному. Обслуговує він переважно села, які входять до Козинської ОТГ. Ті, хто скористався «сервісом», розповідають історії, яке більш схожі на телевізійне жахіття.
Наприклад, що чоловікові з інсультом зломили руку під час перевантаження з однієї «швидкої» в іншу, або що дитину, яка «горіла» від температури, півтори години протримали у холодному УАЗі, поки чекали на бригаду з Радивилова.
Медики спростовують: руку чоловік зломив ще вдома, впавши з ліжка, а чекати на іншу бригаду доводиться найчастіше менше, аніж півгодини-годину. А роботу «швидких» у районі так налагодили, бо іншого виходу, кажуть, немає.
- Справа зовсім не у медреформі, ми так працюємо не через вимогу закону, - пояснює керівник Радивилівської підстанції екстреної меддопомоги Віталій Самборський. – На жаль, автопарк «швидкої» не оновлюють. У Зарічному раніше працювало «Пежо», але воно років три тому почало виходити з ладу. Поки його ремонтували, його заміняли 30-річним УАЗом, а останні півроку УАЗ тільки й їздить, бо новіше «Пежо» не відремонтували.
Той УАЗ не просто дуже старий, він у поганому стані. Боїмося, що може до Радивилова і не доїхати, тому і практикуємо виїзд інших авто по трасі, бо у Радивилові є два «Пежо».
А минулого тижня УАЗ взагалі не їздив – був поломаний. На частину викликів з тієї частини району не могли виїжджати, просили лікарів та фельдшерів їхати. Якщо вже геть критична ситуація була, їхало «Пежо» з Радивилова. За день у районі може бути 30-40 викликів. Трьома автомобілями можна справлятися, якщо вони, звісно, працюють. А навіть відносно новіші «Пежо» вже потрібно заміняти.
Взагалі авто «швидкої» має працювати не більше п’яти років. А у нас не тільки немає заміни, ще й з пальним виникають проблеми. Було, що три-чотири години на АЗС чекали, поки вирішиться питання з постачальником.
Востаннє автомобілі швидкої, куплені за бюджетні кошти, Рівненська область отримувала у 2014 році. За словами головного лікаря обласного центру екстреної меддопомоги Андрія Бортніка, на сьогодні заміни потребує 70-75 автомобілів «швидкої» на Рівненщині.
Торік область надали допомогу від Китаю – два автомобілі «Juc», проте півроку тривала процедура їхньої передачі та реєстрації і, фактично, лише минулого тижня автівки вдалося зареєструвати.
Щодо пального, то Андрій Бортнік каже, що проблем наразі немає. Виникали непорозуміння наприкінці 2018-го та на початку 2019-го року, коли були затримки з фінансуванням.
Поки проводять тендер на цей рік, продовжує обслуговувати «швидкі» товариство «Техойл НК», яке виграло торік торги, попри те, що виставляло дорожчу за конкурентів ціну. Загалом компанія, відповідно до угод, мала отримати торік близько 14 млн грн. на пальне для рівненських «швидких» з АЗС «Авіас» та «Аmіс». На початку року з «Техойл НК» продовжили контракт, поки оберуть нового постачальника.
Алла САДОВНИК.