Тридцять років тому коли зникла цензура і стало можливим друкувати та продавати будь-яку друковану продукцію, на перших полицях книгарень та книжкових ринків міцно і назавжди оселилися книги під заголовком «Як стати мільйонером» у найрізноманітніших його варіантах. Як і належить, мільйонерами в результаті ставали автори та видавці таких книжок, а не обдурені читачі.
Що цікаво – скаржитись цим читачам не було на що – у переважній більшості цих книжок, перекладених з англійської спочатку російською, а тепер і українською, все написано правильно. Упущена лише одна деталь, без якої всі зусилля розбагатіти за книжним рецептом будуть заздалегідь марними.
Яка саме? В тому-то й справа, що ніхто ніколи і нікому не зізнається як саме йому вдалося здобути свій шалений успіх. Найголовніше завжди залишиться таємницею, яку знають лише двоє, а найчастіше лише один. Бо з другим зазвичай якось несподівано стається щось неприємне…
Тому оці всі посібники для мільйонерів нагадують мені дитячі книжки про царів та королів, де написано про все, окрім того, яким чином оці всі принци та принцеси з’явилися на світ. Тому дітям доводиться дізнаватися про це самотужки ціною помилок довжиною в життя, термін ув’язнення, строк виплати аліментів і так далі.
Я вже згадував, що книжки-рецепти мільйонерства у нас продаються здебільшого перекладені з англійської. Свій досвід, хоч його і скільки завгодно, у книжки якось не складається. Все більше у томи кримінальних проваджень, протоколи допитів та судових засідань. Тому нашим шарлатанам на цьому ринку місця не було.
Аж до цієї весни, коли ми народили новий жанр літератури та журналістики. Цей жанр працює майже так само, як і той, з якого ми почали. Замість рецептів гарантованого заробляння купи грошей вітчизняні сочінітєлі пропонують нам широкий вибір творів на тему «Як перемогти у війні». Із купою цифр, цитат, посилань, глибокодумних порад та висновків.
Те, що їхні глибоко наукові пронози ніколи не збуваються, тих авторів не зупиняє, так само як ніщо не зупиняло і не зупинить авторів посібників для майбутніх мільйонерів. Бо головне для них – продати нам свої «роздуми». Чим більше, тим краще! Все решта – наші проблеми! Їм нема коли – вони гроші рахують!
Тож дарма ви купилися на заголовок цієї статті. Я не знаю, як перемогти у війні. Цього взагалі ніхто не знає. Різниця лише в тому, що одні у цьому щиро зізнаються, а інші вигідно продають «рецепти перемоги».
Микола НЕСЕНЮК.