Минуло неповних чотири місяці як керівник МВС України Арсен Аваков написав у Фейсбуці автовласникам, що зареєструвати авто по-новому можна буде за якихось 10 хвилин і набагато дешевше, оскільки міністерство «вбиває» довідку-рахунок — «королеву корупції в ДАІ».
Валерій Белець
— Насамперед чи виправдала себе ідея реформування МРЕВ у сервісні центри?
— З одного боку — беззаперечно, так. По-перше, громадянам доводиться платити меншу суму при реєстрації автомобільного транспорту: якщо рік тому це коштувало півтори тисячі гривень, то зараз — 430-470 грн., залежно від країни-виробника авто. Суттєве зменшення. І відбулося воно тому, що скасували довідку-рахунок, яка коштувала до 1000 грн.
А це стосується багатьох. Так, з початку цього року в територіальні сервісні центри області звернулося загалом близько 20 тисяч осіб, з яких майже 7,5 тисячі потребували саме послуг, пов'язаних з реєстрацією чи перереєстрацією автотранспорту.
Ще один великий плюс полягає у запровадженні принципу «єдиного вікна», якого у МРЕВ не було. Тобто щоб зареєструвати, перереєструвати авто чи отримати посвідчення водія (до речі, за такими посвідченням з початку року до нас звернулося близько 5 тисяч громадян), особа може звернутися у будь-який сервісний центр МВС України, а не тільки за місцем своєї реєстрації, як це було раніше. Приїхав, скажімо, з Тернополя, купив авто в Рівному чи Сарнах і тут же його зареєстрував, отримавши при цьому номерні знаки з буквеним кодом своєї Тернопільської області. Так само, якщо потрібно зняти авто з реєстрації. Сьогодні це питання особливо актуальне для переселенців з Криму та непідконтрольних державі територій Донеччини та Луганщини. Люди, які виїхали з окупованих територій і мають статус переселенців, можуть за принципом єдиного вікна знімати з обліку авто чи ставити його на облік у нас. А з номерними знаками — як вже самі захочуть, можуть «луганські» отримати, а можуть і «рівненські», за місцем своєї тимчасової реєстрації.
— Чому із шести колишніх МРЕВ ліквідували саме відділи в Острозі та Костополі, хто і за якими критеріями так вирішив?
— Згадаймо, як цей процес відбувався. Коли МВС започаткувало реформу свого відомства, передусім почали ліквідовувати Державтоінспекцію. І в ході цього процесу в 2014-2015 роках проводився моніторинг як всієї ДАІ, так і однієї з її складових — МРЕВ. При цьому було встановлено навантаження на кожен підрозділ МРЕВ, на кожного працівника. Зважали на те, в якому приміщенні кожен відділ працює — у власному чи в орендованому у приватної особи, і якщо так, то скільки грошей за це платиться? Бралася до уваги й територіальна віддаленість населених пунктів, які обслуговуються. Крім того, враховували запровадження вже згаданого принципу «єдиного вікна». Тобто міністерством був проведений комплекс заходів, був зроблений висновок, і саме він послугував основою реформування МРЕВ у центри. І вийшло так, що підрозділи в Острозі та в Костополі, які за кількадесят кілометрів від Рівного і які в той момент мали найменше навантаження з реєстрації авто та з надання інших послуг, наверху вирішили скоротити.
— Мешканці Острожчини, схоже, з цим покірно змирились, а ось костопільчани нарікають і вимагають відновити в райцентрі роботу МРЕВ чи то пак відкрити територіальний сервісний центр. Хто найбільше нарікає? Селяни, яким, щоб зареєструвати мотоцикл чи скутер, потрібно в Рівне тепер його везти? «Гонщики», які авто з-за кордону приганяють і перепродують? Чи місцева влада, яка із закриттям МРЕВ втратила суттєве наповнення міського бюджету?
— Є декілька аспектів. Справді, згідно з постановою Кабміну, всі платежі, які за надання послуг отримують територіальні сервісні центри МВС, йдуть у бюджети органів місцевого самоврядування. Суми чималі. Так, якщо взяти для прикладу місто Рівне, то за січень було спрямовано у бюджет близько 480 тис. грн., за лютий — майже 500 тис. грн. У райцентрах суми менші. Скажімо, у Володимирці сервісний центр спрямував у місцевий бюджет упродовж січня-лютого до 100 тис. грн., у Дубні — близько 150 тис. грн. Тобто можна говорити, що приблизно такої суми позбувся й Костопіль. Однак костопільчани, які нарікали на закриття МРЕВ, говорили не про це. Головний їхній аргумент — що далеко їздити з Костополя та сіл району до Рівного чи Сарн. А для мешканців сіл Березнівщини, мовляв, ще гірше: щоб зареєструвати авто, мопед чи отримати посвідчення водія, доводиться долати сотню кілометрів. І це справді так, але ж у такій самій ситуації й мешканці Корецького та Острозького районів, яким потрібно їхати в Рівне, чи, скажімо, мешканці Демидівщини, яким потрібно добиратись у Дубно.
Разом з тим ми розуміємо, що мешканцю того чи іншого села справді, можливо, важко та накладно добиратись у Рівне зі своїм мопедом чи мотоциклом, щоб його зареєструвати. І вже зробили, що могли, для вирішення цієї проблеми. А саме, подали свої пропозиції у головний сервісний центр МВС, щоб нам дозволили проводити виїзну реєстрацію транспортних засобів. Тобто щоб періодично у Костопіль, якесь віддалене село району чи, скажімо, у селище Сосновку на Березнівщині виїжджала бригада з сервісного центру і реєструвала ті мопеди, мотоцикли. І не тільки. Бо у подальшому заплановано, що сервісним центрам передадуть і реєстрацію сільськогосподарської техніки, яку зараз реєструє управління сільського господарства, а також реєстрацію зброї.
Щодо так званих гонщиків, то насправді зараз автомобілів з-за кордону приганяють менше. Проте відбувся певний перерозподіл по районах. Яскравим прикладом тому є міста Дубно та Сарни. Згідно з нашою статистикою, якщо раніше автобізнес був суттєвим у Дубні, то зараз у Сарнах реєструють у півтора раза більше автотранспорту: у Дубні — близько трьох тисяч у рік, а у Сарнах — 4,5-5 тисяч одиниць транспорту. Але як би там не було, якщо людина займається тим автобізнесом і живе, скажімо, в Костополі, то може поїхати як у Сарни, хоч далі, але менше людей, або ж у Рівне — ближче, але більше людей.
— Коли у територіальних сервісних центрах на Рівненщині буде запроваджено електронний формат надання послуг?
— Такий пілотний проект працює поки що тільки у Львові та ще в кількох обласних центрах. Вивчається доцільність електронного формату надання послуг, чи може і як він буде працювати, що потрібно зробити, щоб цю ідею втілити якнайкраще. Всі результати будуть опрацьовані спеціалістами головного сервісного центру. Коли ж все запрацює? За логікою, коли буде повністю електронний формат реєстрації автотранспорту. Бо сьогодні ми дані ще заносимо в паперову книгу реєстрації.
— То це через цю книгу у сервісних центрах утворюються довжелезні черги?
— Ситуація вже покращилась. Бо 7 листопада, коли ми тільки приступили до роботи, в кожному з чотирьох наших центрів на Рівненщині було тільки по одній такій книзі реєстрації транспортних засобів. У результаті утворювались черги, клієнти нарікали. Ми повідомили про проблему в головний сервісний центр, і було прийнято рішення надати такі книги кожному адміністратору. У Рівному таких адміністраторів п'ять, у районах — по два-три. І на сьогодні черги хоча й є, але вже не такі, як були раніше. Бо, скажімо, у Рівному є вже п'ять працівників, які приймають клієнтів, посвідчують угоду і тут же її реєструють. І відразу людина йде до оператора комп'ютерного набору і пише заяву. Далі йде до експерта, здає документи, він оглядає авто і через 30 хвилин вже отримує номерні знаки. Навіть раніше, коли було МРЕВ, ви приходили з довідкою-рахунком, писали заяву, йшли до експерта, проводили всі ті маніпуляції, здавали документи і вже потім, о 15-й годині, забирали посвідчення про реєстрацію транспортного засобу.
— Замість колишньої довідки-рахунку покупець і продавець авто нині підписують договір купівлі-продажу, який можна посвідчити в нотаріуса, а можна оформити безпосередньо в сервісному центрі. У чому різниця?
— Судіть самі. У нотаріуса це буде коштувати 700-800 гривень. І він оформляє договір, ідентифікуючи тільки особу, не перевіряючи сам транспортний засіб. Чи він не у заставі, чи не викрадений, не в розшуку. Натомість у сервісному центрі договір купівлі-продажу оформляють безкоштовно. При цьому ідентифікується не тільки особа, а й транспорт — зокрема, пробивається по базах «Рубіж» щодо викрадення, загалом звіряється за даними 14 різних баз, які зараз зводять в єдину інформаційну базу НАІС. Тобто якщо підсумувати, то у наших центрах оформити все буде швидше, дешевше та надійніше. Тим більше, що в кожному нашому територіальному сервісному центрі працює працівник НДЕКЦ, експерт-криміналіст. Він проводить дослідження автотранспорту, свідоцтва про його реєстрацію.
За неповних три місяці, відколи ми працюємо, ці експерти, зокрема, виявили два авто, які розшукував Інтерпол, два авто, які числились у розшуку на території України, два транспортних засоби з підробленими номерами кузова. Тому тим, хто купує авто, я порадив би обов'язково звертатись додатково до цих експертів, хоча це й необов'язково робити. Бо якщо авто «пройшло» експерта, то з ним все гаразд. І людина тоді може спати спокійно, вона убезпечена в подальшому від того, що авто в неї можуть вилучити. Адже на сьогодні ще зустрічаються авто з перебитими номерами, а також автомобілі, які були незаконно ввезені в Україну, ті, що були ввезені з окупованої території.
— Так звані рішали, які раніше пропонували свою допомогу відвідувачам МРЕВ, тепер так само перестрівають клієнтів сервісних центрів. Що вони нині вирішують і чому досі «працюють»?
— Бо ж вони нами самими, громадянами, суспільством породжені, так само як валютники. І в один момент їх витіснити просто неможливо. Колись ці «рішали» умудрялись реєструвати авто, отримувати ті чи інші реєстраційні документи навіть без власника, без транспортного засобу. І люди до них ішли, бо заплатив 500-700 гривень додатково до офіційних платежів і отримав що тобі потрібно. На сьогодні це просто неможливо, бо обов'язковою є наявність авто, присутність власника, клієнта. Без цього ніхто не візьметься щось робити. Відтак функція колишніх «рішал» нині полягає хіба що у своєрідній консультативній допомозі, і тому їх зараз називають «бігунками».
Скажімо, людина приходить, щоб зареєструвати авто, укласти угоду купівлі-продажу, тобто це вже як мінімум дві людини, а інколи ж приходить і четверо-п'ятеро «на одне авто». А у нас в середньому реєструється 70 автомобілів упродовж дня. Тобто маємо вже щонайменше 200 людей у центрі, а ще ж є група тих, хто прийшов здавати екзамен на посвідчення водія тощо. І виходить, що прийшла та людина зареєструвати своє авто, бачить цілий натовп інших людей і ніяковіє, не знає, куди їй звертатись. Ось «бігунок» і вихоплює цю людину, веде до вже зайнятої ним чи його спільником черги до адміністратора, щоб укласти угоду, потім так само до зайнятої черги, щоб написати заяву. В результаті, хоча вирішення питання, можливо, трохи й пришвидшується, буквально на якихось півгодини, але ж за це треба платити гроші. Тож чи не краще зекономити, адже якщо всі документи в порядку, сьогодні зареєструвати авто в Рівному можна за годину.
Окрім того, у наших центрах у залах спеціально знаходяться працівники з бейджиками для того, щоб надати всі необхідні консультації, коли людина приходить і не знає, що їй робити, до якого вікна підходити. І ми постійно через ЗМІ закликаємо громадян, які приходять у сервісні центри для реєстрації авто або за якимись іншими послугами, зі всіма питаннями звертатись саме до цих наших працівників. І вони безкоштовно підкажуть, що слід робити, допоможуть правильно заповнити договір купівлі-продажу, посвідчити його в адміністратора.